tisdag 9 november 2010

Skrev min förlossningsplan...

...och tänke lägga ut den här i bloggen så ni kan få läsa. Skriv gärna vad ni tycker!



Förlossningsplan

Äntligen så är det dags att föda barn igen! Jag älskar att föda barn och få uppleva det mest fantastiska i livet; Att skapa ett nytt liv!
Tankar kring förlossningen
Detta är mitt femte barn. Mitt mål med den här förlossningen är att jag och min man får en bra och positiv förlossningsupplevelse.
Jag är lite orolig över att min förlossning kommer gå för fort fram, att jag inte kommer hinna ”njuta” och hänga med i förloppet. En av min största oro är att jag får en panikartad hemförlossning, att jag inte hinner in till BB, men förhoppningsvis är inte fallet så när ni läser detta.

Omgivningen

Jag önskar en mysig och dämpad belysning i rummet med musik i bakrunden. Om jag får möjlighet att välja rum så vill jag verkligen ha rum nr.1, i andra hand rum nr.4. Under min förlossning önskar jag en barnmorska som är mjuk, lugn och stöttande i mitt födande. Jag behöver mycket uppmuntran och bekräftelse när jag föder barn och har inget emot att man rör vid mig.
Under förlossningen så kommer jag förhoppningsvis ha en väninna med mig förutom min man. Vi kommer även att filma förlossningen.

Smärtlindring

Jag önskar föda helt naturligt som jag gjort tidigare gånger. Jag vill inte ha något annat än:
*Bad/dusch
*Massage
*Profylaxandning
Jag tycker absolut inte om sprutor och vill inte att någon sticker mig om det inte är livsviktigt. Jag kan tänka mig att prova akupunktur.
Jag är jätterädd för kejsarsnitt och vill inte ha någon EDA.

Förlossningsställningar

När jag födde mitt tredje barn så gick allting väldigt fort när det väl drog igång, under 1 timme och jag krystade ut mitt barn på förlossningspallen som jag även gjort med de två första barnen också. Med trean så flög han ut på en krystvärk vilket jag tyckte var väldigt obehagligt. Därför så önskade jag en annan ställning med barn nr.4. Då födde jag henne liggandes på sidan, halvsittandes i saccosäcken och det var jättebra. Men jag är självklart öppen för förslag!
När barnet är på väg ut vill jag gärna prova att se förloppet i en spegel. Jag vill även få hjälp med att ta ut och emot mitt barn själv. Glöm inte en varm, blöt handduk när det spänner som mest!

Efteråt

Efter min förlossning önskar jag innerligt att få ett eget rum. Jag vill inte känna någon stress. Amningen förväntar jag fungera lika bra som de andra fyra gångerna.


Jag önskar att jag får en underbar och fantastisk förlossning med mycket glädje och skratt och en härlig stämning i rummet!

Med varma hälsningar,
Victoria Sydäng-Blomster

3 kommentarer:

  1. Det är så fint skrivit! Jag önskar dig precis en sådan fantastisk förlossning som du drömmer om! Puss på dig

    Mary

    SvaraRadera
  2. Mycket vackert! Det är väl snart dags för mig att skriva en sådan också men jag har börjat nojja mig inför förlossningen gällande smärta osv. men vill liksom du inte ta några mediciner.

    Och det där med att vilja ha ett eget rum efter förlossningen, den listan skriver jag också upp mig på ;D

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill kommentera!