torsdag 25 november 2010

Lite smått irriterad.

Alltså jag vet inte exakt hur andra tycker och tänker om det här. Men jag måste bara ta upp det här i min blogg.
Jag gillar att shoppa, som de flesta kvinnor gör. Jag shoppar gärna, men inte dyrt. Jag vill fynda och handla på rea. Jag hittar en hel del på tradera och försöker allt vad jag kan för att hålla kostnaderna nere när jag handlar. Självklart så unnar jag mig eller någon annan i familjen något nytt till ordinariepris, men då är det på H&M, Lindex, Åhléns, KappAhl, Gina Tricot eller någon annan liknande butik jag handlar på.

När jag är på stan så unnar jag mig ofta en korv med bröd eller med mos och även ibland så slinker jag in på något café eller Max och äter en lunch.

Problemet är att min man tycker att jag spenderar alldeles för mycket pengar på småköp. Igår så ville ha se mitt konto och han blev ganska upprörd över att jag småhandlat och varit på Espresso House 2 gånger i höst!
Jag förklarade för honom att det är ju jag som handlar allt åt barnen och ser till att vi har allt som behövs här hemma. Självklart ser det ut som jag handlar mycket när det är helt och hållet jag som handlar åt barnen. De behöver nya saker lite då och då. Sist nu så köpte jag julkläder till barnen och igår köpte vantar och 2 pulkor. Det enda min man lägger pengar på är bensin och när han åker och småhandlar mat. Jag handlar även åt min man ibland om jag hittar något fint som jag vet han behöver och tycker om.

Hur har ni det där hemma? Vem handlar vad? Jag är så nyfiken på hur andra har det och hur ni gör.

Hejsvej-ekonomipastej!

10 kommentarer:

  1. Tror att de flesta män inte förstår vad barn kostar även om man handlar billigt! Själv har jag allt ansvar ensam eftersom jag är ensamstående. Innan var det inte kul eftersom min sambo köpte upp alla pengarna... Numera tycker jag att jag lever i en dröm trots att jag är sjukpensionär och ensamstående! Märkligt eller hur! Fortsätt handla som du gör, du tänker ju sunt och måste ju köpa det du gör!

    SvaraRadera
  2. Min man och jag delar på inköpen här hemma....

    Om jag vill köpa en bok eller något annat, så gör jag det och min man köper en hel del skivor till sig, utan att fråga mig. Och om barnen behöver något så fixar antingen jag eller han det. Det beror på vem som hinner först. Maten handlar vi bägge två.... Men varken jag eller min man är såna som gillar att gå affärer. Det är pest för oss! :)

    SvaraRadera
  3. Veronica Jacobsson (123ABC)torsdag, 25 november, 2010

    Hos mig låter det precis som hemma hos dig...
    Jag handlar all mat och det som behövs hemma... även till han om man behöver nått.. Vi har ett gemensamt konto som vi för pengarna ifrån till våra egna kort, vi hade nyligen en liknande diskussion som ni haft och kom fram till att vi ska skriva vad vi för över pengarna till... och mina överföringar har mest varit MAT, det vi behövt inhandla innan bebis kommer och vinterkläder till barnen och visst jag unnar mig mycket... Det är svårt ibland.. Men jag tror det blir så när mannen inte är en rutinerad shoppare och vet hur mycket pengar allt kostar igentligen ;)

    SvaraRadera
  4. Fortsätt som du gör - shoppa ekonomiskt men unna dig också ibland. Självklart vill man fika och köpta sig något fint då och då. Förstår han inte - så lever han på en annan planet och behöver gå en kurs i gemensam ekonomi.

    SvaraRadera
  5. Hemma hos oss fungerar det på följande vis vad gäller ekonomi och shopping. Min man är den som står för hela inkomsten då jag är hemma på heltid. Detta medför ju även att det är jag som göra i stort sett ALLA inköp som mat, kläder, saker till hemmet och allt som barnen behöver. Vill jag göra ett större inköp som påverkar ekonomin märkbart så disskuterar jag det med min man lika väl som han gör det med mig, men alla "småinköp" disskuterar vi aldrig. Min man litar på mitt omdöme och jag spenderar aldrig mer än vad ekonomin tillåter. Jag tycker det låter som du har en väldigt sund inställning och shoppar förnuftigt.
    Lycka till med lill-pojken i magen. Har själv bebis nr sex magen, en liten tjej ;)
    kram

    SvaraRadera
  6. Vi har egentligen inga diskussioner om inköpen. Det som inhandlas är det som behövs. Däremot är jag värdelös på att prioritera mig själv.

    trevlig kväll och helg!

    SvaraRadera
  7. Nu har jag ju inte sambo längre utan lever som särbo. men när jag levde med sambo så va det jag som stod för alla stora och alla nödvändiga köp medans sambon bara småhandlade få saker som "behövs för stunden"...

    Men nog har man fått höra att man minsan spenderar pengar onödigt när man väl unnar sig något :(

    SvaraRadera
  8. Intressant -att ta en korv när man handlar är ju bara nåt man måste för att det ska bli effektivt (annars får man ju åka hem om emellan ärendena och varje tur är ju ändå buss/parkeringspengar!).

    Jag tror det är rätt klassiskt att kvinnan har den här helhetstankan om ALLAS nuvarande OCH kommande behov när hon handlar. T.ex. passa på om man ser ngt erbjudande. Mannen handlar oftast här och nu -det som stod på listan liksom. Men visst är det lätt att pengarna rullar om man går på stan en runda...Frågan är bara om det är helt onödigt?

    SvaraRadera
  9. Gör samma sak och kolla hur många fikor/öl etc mannen tagit i höst

    SvaraRadera
  10. samma problem o ändå e det vi mammor som betalar det mesta även står o lagar mat tar hand om barnen osv.men man ska inte behöva visa kvitto.

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill kommentera!