söndag 6 juni 2010

Taxichaffis!

Jag sitter här i tv-rummet, trött som bara den för klockan är bara 06.28 och jag har varit upp med småkidsen sedan kl.05.45. Dessutom gick jag och lade mig kl.02.15... Får väl skylla mig själv lite men ändå, JAG ÄR BAJSTRÖTT!

Igår var jag nämligen på tjejkväll hos min gamla granne i Malmö. Det var supertrevligt! Men vad drygt det är att åka tåg så sent. Tog 00.19 tåget hem och somnade såklart på tåget. Tur att konduktören väckte mig när vi var framme i Ystad annars hade jag hamnat i Simrishamn mitt i natten...
Från stationen och hem så skulle jag ta taxi. Det stor tre bilar, lediga, och jag tänkte att en av dem sk bli mina. Jag var frusen och trött och sååååå kissnödig. Nej, men såklart att alla bilar blir snodda mitt framför ögonen på mig och där står jag; Ensam gravid tjej med en kissblåsa som kommer explodera vilken sekund som helst. Jag känner mig utsatt och undrar när jag kommer bli mördad eller våldtagen.
Ringer taxi, det är kö, lång kö. Mitt batteri är nästan slut på mobilen. Men då kommer en taxibil. Jag går fram och han säger:
-Eva?
Jag funderar snabbt och jag ska låtsas att jag heter det och hoppa in i bilen men ångrar mig i nästa sekund när jag ser en äldre dam som haltar fram med sin rullator motbilen.
-Eh, nej... säger jag.
-Var ska du någonstans? frågar taxichaffisen.
-Västra Sjöstaden. svarar jag.
-Hoppa in du också i bilen, jag kan skjutsa dig också.
-Men får jag åka med för damen då?
Han blinkar till med ena ögat och viskar:
-Du är min syster.

Jag slår mig ner i baksätet och damen sätter sig fram. Vi åker rätt så långt och ett tag började jag undra om damen och chaffisen var mördare och snart skulle stanna bilen för att brutalt tortera mig och mörda mig. Såg löpsedeln fram för mig;
GRAVID 4-BARNMAMMA BRUTALT TORTERAD OCH MÖRDAD!!!
Självklart så var det ju inte så utan damen blev avsläppt vid sitt hus och taxichaffisen frågade mig efter min adress och körde hemåt.

Efter någon minut så säger han:
-Ja, det är inte ofta man får åka gratis taxi va?
-Jasså, gratis? svarar jag frågande
-Japp, tyckte det var så synd om dig. Alla bilar är ute på Tingvalla och LiteMer (två uteställen ) och det är svårt att få tag i en bil nu.
-Ja, men vad snällt av dig. säger jag tacksamt.
-Har du fått åka gratis taxi någon gång tidigare? frågar taxichaffisen
-Ja faktiskt. En gång för rätt så länge sedan. Jag och min man var hos ett par vänner som bor rätt så nära oss. Jagdrack lite för mycket och orkade inte gå hem (500 meter) så då ringde jag taxi och fick åka gratis. svarade jag nöjt!
-Ja, men jag tyckte jag kände igen dig och din dialekt! utropar han. Det var dig jag körde den kvällen, du var lite "ostadig på benen" så att säga. Hahahaha, ja, ta det bara inte som en vana!

Förstår ni?! Jag var alltså onykter en kväll för typ 2 år sedan och taxichaffisen kommer ihåg mig! Så är det att bo i en liten stad helt enkelt. Trashiga morsor är inget för småstäder ;-) Jag måste flytta. Eller så får jag acceptera läget och inse att typ bara finns några få taxichaufförer och chansen att man åker med samma chaufför är rätt så stor.

Hem kom jag i alla fall, nöjd att jag fått åka gratis och trött och kissig.

Hejsvej-taxipastej!

5 kommentarer:

  1. Vilket bussig chaufför! Och vilket minne, 2 år tillbaka och har säkert skjutsat flera hundra efter er.
    Hur långt gången är du nu?
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Ja, det var snällt!Hoppas jag åker medhonom fler gånger ;-)

    Jag är nu i v.9-10 något. Tidigt fortfarande, känns som jag varit gravid länge nu men inte kommit så långt.

    Vill komma till vecka.15 så man börjar känna fosterrörelser och får bekräftelse på att man faktiskt är gravid :-)

    Kan du maila mig uppgifterna så jag kan gå in på din blogg? victoriablomster@hotmail.com

    Ha en underbar dag du också!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig historia! Häftigt när världen är så liten.......

    SvaraRadera
  5. tack för kommentaren om min blogg.
    jag kan hålla med om att hon inte längre är värd min vänskap, jag har i alla fall försökt.
    Bloggen kommer att vara öppen tills jag får ovälkommet besök, om du läser i arkivet under 2009,juli den 25. Så tror jag du förstår.
    Om den blir låst snart, kan jag meddela dig, om du vill.

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill kommentera!