tisdag 15 juni 2010

Inte kul att må illa

Jag mår illa ganska mycket den här gången, men även om jag klagar så är jag ändå så glad över att jag känner något från min graviditet. Idag är jag i vecka 10+0 alltså i vecka 11 enligt min barnmorska men enligt mig i vecka 9+2 alltså i vecka 10.

Jag längtar så tills jag börjar känna av bebisen i magen. Jag kände sparkar eller snarare "fladder" i vecka 11 med Vilda så om inte moderkakan ligger i framvägg så borde jag känna av det snart.

I Ystad där vi bor så får man första ultraljudet i vecka 18-19. Är man över 33 år så blir man erbjuden NUPP då man mäter vätskan i nacken på bebisen i vecka 13-14 får att se om det finns någon risk för kromosonfel. Är man över 35 år så blir man erbjuden fostervattenprov eller KUB.
Jag vill så gärna göra NUPP eller KUB med detta barnet. Jag är så nojjig över att något ska vara på tok. Min barnmorska säger att ju fler friska barn man föder desto större chans att kommande barn föds friska men jag tänker tvärtom.

Gå privat kostar massor med pengar, och det vill inte min man lägga ut pengar på. Ja, ja, jag får väl se hur det blir. Jag ska på inskrivning på måndag på MVC och jag ska prata med min barnmorska då. Då blir det massa blodprover och tester.

Hejsvej-ultraljudspastej!

1 kommentar:

  1. Jag förstår din oro. Jag valde att göra fostervattensprov före kub och nupp, med både femte och sjätte barnet. Kub och nupp är bara en vägledning till om man ska göra fostervattensprov som ger ett mera säkert svar. Och kub och nupp finns inte här, så jag skulle få åka till stockholm, och det kostade då 2000 kr. Så i stället för att först kosta på kub/nupp för massor av pengar och sen kanske måste göra fostervattensprov i allafall, så gjorde jag det på en gång. Missfalls risken är inte så stor som många säger, tror det var 1/200. Det var obehagligt att göra, men det kändes bra när jag fick provsvaren att allt var OK. ;)

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill kommentera!