torsdag 15 april 2010

Morgonstatus:

Jaha, idag så vaknade jag kl.05.30 av att Anton hostade och grät. Jag gick snabbt upp för att kolla vad som hänt. Först trodde jag att han drömt något men när jag kom fram till sängen såg jag direkt att han hade feber. Helt blossig om kinderna, läpparna alldeles mörkröda och glansiga ögon. Jag kände på honom i pannan och han var skållhet! Han grät och sa att han hade jätteont i kroppen och att han hostar jättemycket. Det är inte konstigt att han har blivit sjuk eftersom han trott sista veckan att det är sommar. Han springer ut och leker med kompisar iklädd i tjocktröja, jacka, mössa och vantar. Han kommer hem i kortarmad tröja, byxor och barfota!!! Jag har sagt till honom att han kommer bli sjuk men vad får man till svar? Jo;
- Men orka, mamma! Jag loooovar, jag kommer inte bli sjuk!
Yeah, right....

Jag gick och hämtade en Alvedon och ett glas vatten till min lilla pojke. När jag står och fumlar efter Alvedon så hör jag att Arvid vaknar. Han brukar vakna vid den här tiden men kommer då direkt till oss och somnar om för det mesta. Men eftersom jag och Anton redan var vakna så gick han upp för att prata med mig. Jag säger till Arvid att gå in till pappa och lägga sig bredvid honom. Jag får till svar:
- Neeeej, jag vill inte ligga pappa, Ajhid (=Arvid) ligga med mamma!
- Okej, svarar jag. Mamma ska bara ge Anton lite vatten, jag kommer snart.
Herregud, hur låter det? Hahaha!

Jag går in till Anton och ger honom hans tablett och vatten och säger till honom att försöka sova lite till och går därefter tillbaka till min säng med Arvid i hand.
När jag kommer fram till sängen så inser jag att Vilda ligger väldigt dumt till. Både jag och Arvid kommer inte få plats så länge hon ligger i mitten av min sida. Jag bestämmer mig därför för att ta upp henne försiktigt och lägga henne i sin egna säng, trots risken för att hon vaknar.
Jag la ner henne försiktigt och hon sov fortfarande. "YES!" tänker jag, nu kanske jag kan få sova en liten stund till.
Det tar ca. 2 minuter så hör jag att hon vaknat. "Skit också!" är nästa tanke, upp och hämta Vilda innan hon väcker mannen som sover tungt och Anton.
Vilda vill inte sova. Hon vill leka, snack och gosa. Arvid är fortfarande vaken och tycker att nu är det ju dags att vakna eftersom Vilda och mamma är vaken. Där försvann min sömn.

Så nu sitter jag här, skrivandes på in lilla dator, Vilda gnäller, Arvid leker Ice Age och Anton ligger i soffan och tittar på Cartoon Network.

Morgonen är, trots trötthet, väldigt fin. Solen skiner och våren är verkligen här! Jag är på gott humör och känner på mig att dagen kommer bli bra förutom att Anton är sjuk, såklart. Ooops,nu måste jag ringa skolan och sjukanmäla Anton.

Hejsvej-feberpastej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du vill kommentera!