måndag 3 januari 2011

Tillbaka från MVC

Efter lite bök och stök för att få in mig i bilen, hitta parkering, få ut mig ur bilen och köra mig i rullstol upp till MVC så kom vi in till min underbara barnmorska Anna-Lena. Blodtrycket var bra och mitt hb-värde var bättre än förra veckan. SF-måttet var 42, vilket är STORT.

Vi pratade om mitt gips och att jag fått gipsas om så många gånger. Jag fick ju gipsas om igår igen pga att jag svullnade jättemycket. Anledningen till det är enligt läkarna att jag är höggravid och det bästa vore om jag födde så snart som möjligt. Min läkningsprocess halkar efter och de vill att jag ligger i högläge så mycket som möjligt men sjukgymnasten säger att jag måste upp och röra mig mycket för att träna upp fotleden och för att det skall läka bättre. Dessutom så är risken tydligen rätt stor efter att sängläge att jag får blodproppar.
Så min barnmorska ringde till läkaren på förlossningen och de bestämde att jag ska på samtal på fredag på förlossningen för ställningstagande inför en igångsättning i början av nästa vecka. Det vill säga om jag inte hinner föda innan dess.

Barnmorskan undersökte mig också och jag är öppen 1 cm och tappen är mjuk och mogen och centrerad.

Nu när jag kommit hem och gick på toan så har jag börjat blöda lite och jag har molande värk hela tiden. Tror inte jag behöver en igångsättning...

Allt blev så verkligt nu att vi faktiskt kommer ha en bebis inom drygt 1 vecka. Herregud, kommer jag klara av att föda den här gången? Jag har aldrig känt så som jag känner nu och jag vet varför. Min kropp, min energi, mitt fokus har helt och hållet varit på fotleden och allt som hänt kring det. Jag har ingen ork kvar att till 100% kunna fokusera på att jag ska föda barn och gå igenom en förlossning. Jag känner mig inte inställd och redo. Det oroar mig. Jag jobbar som Doula och trodde aldrig att jag skulle känna så som jag gör nu.

Nu ligger jag här i soffan med benet i högläge och känner molvärk och undrar om lilleman kommer komma innan fredag eller efter.

KRAM PÅ ER!

7 kommentarer:

  1. Jag ger mej till känna :)
    Har följt din blogg ett tag o väntar med spänning på hur det kommer gå för dej vid bebisfödandet älskar oxå att vara gravid och att gå igenom en förlossning även om jag tyckte att den sista för 3 år sen gick välan fort på drygt 1 timme från start! Lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Man klarar mer än man tror, men oftast förstår man inte det förrän efteråt. Hoppas du kan justera ditt fokus till din fina mage och det som väntar!
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Men vad spännande nu är det på gång att komma bebis!

    SvaraRadera
  4. Åhh så spännande!!
    Jobbigt med din fot bara...
    Kram K

    SvaraRadera
  5. ja vill bara veta mera............e ni på g in...........vi tar anton för mannen e fri hela veckan.jag jobbar 1-7 imonn ons 3-9 to 10-19 o fr dri.lörd 9-5 o0 söndag 2-9............ja bara RIIIIIIIIIING.Han e så välkommen.............kraaaaaaaaaam

    SvaraRadera
  6. Tror ändå att denna förlossning kommer att hjälpa dig i ditt arbete som Doula. Att själv känna sig osäker eller till och med rädd är en styrka i sig. Du kommer att märka att du faktiskt har kraft över! Jag säger bara lycka till och väntar på bebben!

    SvaraRadera
  7. Hej! Har följt din blogg ett tag nu. jag e oxå förlossningstokig o funderar på barnmorskeutbildning.Men nu funderar jag på om doula kunde va nått för mig, men hur blir man det?
    Lycka till med din förlossning!

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill kommentera!