måndag 6 juni 2011

En fråga från en läsare. Tips och råd vid valet av en vagn.

Jag har fått en fråga av en läsare som heter Ida. Hon vill ha råd och tips om vilken vagn hon och hennes partner ska välja till sin bebis. Ida är sugen på en Urban Jungle men hennes sambo är tveksam till en vagn med tre hjul.

Enligt mig så de rätta trehjulingarna riktigt bra, smidiga och funktionella. De som säger att de är tveksamma med en vagn med tre hjul tänker oftast på en tipprisk. Jag skulle vilja säga att en trehjuling är absolut inte osäker men allt handlar om hur man använder sin vagn. Tex. om du ska åka rulltrappa så måste du åka upp för trappan baklänges med vagnen. Nu är det ju så att man alltid ska åka på så sätt med sina vagnar, oavsett vilken vagn det är. Fast helst ska man ta hiss såklart.
Om du ska upp på en buss så kan det bli en viss obalans om du går upp med det främre hjulet först.

Jag älskar min trehjuling, Urban Jungle. Det enda som kanske kan vara något negativt är väl att den blir rätt så lång när du fäller ihop en Urban Jungle (110 cm har jag för mig), men den blir platt. Jag har faktiskt fått plats med min Urban Jungle dubbelvagn i en Nissan Micra :)
Nu finns ju även Mountain Buggys Swift som jag är lite sugen på att prova. Mindre och mer kompakt, trehjuling.

Det man ska akta sig för (enligt mig) är att välja en trehjuling där tyngdlagen är för långt fram, vilket brukar ske om den har vändbar sittdel. Där halkar vi också snabbt över till nästa "problem" för blivande föräldrar som ska välja vagn. Kan jag vända mitt barn ifrån mig när det är dags att byta från liggdel till sittdel? Ja, det är nästan aldrig ett problem. Jag har varit med om tre fall under mina 10 år som barnvagnssäljare att deras barn inte ville vara framåtvänd. Själv har alla mina fem barn börjat sitta framåtvända från mellan 3-5 månader och det är inget större fel på dem;) Snarare tycker de tvärtom att det är riktigt kul att se allt omkring. MEN, visst håller jag med om att det är mysigt också är ha dem vända mot sig.

Tänk på vikten på en vagn. Har du en tung vagn så finns det risk för handledsslitage och även ryggproblem. Jag anser att man ska välja en smidig och lätt vagn, med bra kvalitet.

En annan sak att tänka på vid köp av en vagn är att du/ni som kör den ska tycka om vagnen. Det måste liksom kännas bra. Annars kommer du förmodligen vilja byta vagn rätt snart.
Viktigt är även hur man bor. Bor du i lägenhet med hiss så låna hem vagnen (det kan du göra i de flesta barnvagnsbutiker) och kolla så att det verkligen fungerar att få in den i porten och hissen. Har du ingen hiss så kanske man ska tänka på vikten på liggdelen och ev överväga en lift i början att ha i liggdelen alt sittdelen.

Jag själv älskar ju vagnar som har möjlighet att förändras snabbt med hjälp av att byta klädsel eller sufflett. Väljer man en vagn där du inte har samma smidiga möjlighet att byta så kan man lätt förnya vagnen med hjälp av en ny åkpåse, bäddset, skötväska och/eller sittdyna.

Bugaboo är en av många vagnar idag som har två mindre svängbara hjul fram. Vilket är toppen, men här ska man inte glömma att är det oplogad snö så är det svårare att komma fram med en vagn med mindre framhjul än en med större hjul. Å andra sidan, har du en tung fyrhjuling så är det inte det lättaste att komma fram med en sådan i massa snö heller...

Därför gillar jag vagnar som Bugaboo som har lösningar på problemet. Till den kan man köpa två sk vinterhjul och sätta på dem där fram istället, men då är de inte svängbara. Du kan även köra den i sk strandläge, alltså bara på de två bakhjulen.

Kort å gott så ska man vara noga vid valet av en vagn. Ställ mängder med frågor, testa noga och var ute i god tid. Jag burkar rekommendera att börja titta på vagn ca. 3-4 månader innan beräknad förlossning, minst.

Och om det mot all förmodan skulle kännas helt fel när barnet är fött och du kört vagnen ett tag så kan man ju faktiskt sälja och köpa en annan vagn ;)

Tips på sidor att besöka:

www.bugaboo.com
www.moutainbuggy.com
www.my-joolz.com
www.brio.com
www.babyjogger.com/
se.orbitbaby.com/en
http://philandteds.com/
www.teutonia.com/sv/
www.icandyworld.com




Nu ska jag och lägga mig. Kom gärna med fler frågor!

KRAMIS!

1 kommentar:

  1. Veronica Jacobssontisdag, 07 juni, 2011

    Jag har en Brio Go som jag är helnöjd med.
    Jag åkte upp och hälsa på min familj i sthlm och fick låna en urban jungle jag tyckte dock att den var ostabil då den nästan tippa när jag hängde på skötväskan och när den stod på gräsmattan.. så vill man kunna ha en skötväska på så är ju den rätt osmidig. Lite tips från mig :)

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill kommentera!