onsdag 15 februari 2012

Pepp till min läsare Sara!

Hej Sara!

Jag har också länge dragit mig för att sätta mig i skolbänken och plugga till det jag verkligen vill göra. Eftersom jag har haft (eller har månaden ut) ett jobb som jag älskar och verkligen kan, har det varit så "bekvämt" med det. Men nu kom ju min möjlighet att faktiskt plugga då jag mitt jobb lades ner och jag inte hittade något nytt.

Så kom vi till ekonomifrågan... Något jag varit jätteorolig för. Men så började jag räkna på det med hjälp av CSN som har varit extremt serviceminded och trevliga :-) Eftersom jag har så många barn och så sökte jag tilläggsbidrag för att jag inte hann gå ut gymnasiet innan jag fick barn så får jag ut ca.2500 kr mindre än när jag är föräldraledig (då jämför jag med när jag tar ut 5 dagar i veckan hel föräldrapenning)! Då insåg jag att med lite mindre shopping (som jag för övrigt kan spendera en hel del pengar på...) så kommer vi kunna leva typ som vanligt!

Att blir undersköterska är bara en bit på vägen. Jag börjar med detta för att komma in i (förhoppningsvis) förlossningsvården som är min STORA dröm i livet. Sedan får vi se hur jag känner. Kanske känner jag att det passar mig alldeles utmärkt att vara undersköterska eller så vill jag gå steget längre och bli barnmorska :-)

Jag är själv så peppad för det känns som om livet gav mig en möjlighet att göra något jag velat i många år och jag insåg att jag var tvungen att ta den! Man lever 1 gång och då ska man ta vara på möjliheterna som kommer.

När det gäller barnen så är jag inte orolig, allt handlar om självdiciplin. Barnen går till dagis, eller min man tar dem till dagis och då sätter jag mig direkt med en kopp te och pluggar. Sedan hämtar jag dem när jag känner att jag gjort det jag ska för dagen.

Åh, detta kommer bli så bra och jag hoppas verkligena att du, Sara, också känner att du kan plugga! Meddela mig gärna hur dina tankar går, om du inte vill skriva på bloggen kan du maila mig på victoriablomster@hotmail.com

Varma kramar,
Victoria

3 kommentarer:

  1. du kan jobba som uska på förlossningen om du vill.

    SvaraRadera
  2. Hei!
    Nå har jeg lest hele bloggen din ! Fann den når jeg skulle finne ut om det finnes mange 5barns mammaer der ute:) Jeg er bare 4barnsmamma, men både jeg og min mann har lyst på ett barn til.

    Som deg så er jeg vogngal, og tror nok jeg har hatt langt flere vogner enn deg:)

    Lykke til med utdanningen, du er kjempeflink!

    SvaraRadera
  3. Åh gulliga härliga du!! Tack för ditt svar. Precis som du säger så känner jag att jag måste ta chansen nu! Går jag tillbaka till jobbet nu så lär jag bli kvar där olycklig tills jag är 75. Visst pengarna trillar in men sen då? Näe jag ska minsann söka två utbildningar i höst och hoppas att jag kommer in på nån av dem!
    Ekonomin kanske inte blir så illa än dådå? Man kan ju faktiskt snåla in på ett o annat :) det som stör mig är bara att vi gärna vill flytta till större och kanske vill vi ha ett barn till i framtiden...så då får vi bita ihop i ett par år framåt :)
    Men det är som sagt nu eller aldrig!! Tack för ditt svar!! Du lyckades peppa mig :)) kram på dig och din fina familj

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill kommentera!