lördag 14 augusti 2010

Fredagen den 13:e...

Fy och blä för igår. Det var fredagen den 13:e och en riktig obehaglig dag faktiskt. Allt började med att jag och mannen tjafsade på morgonen om en skitsak och han drog till jobbet. Jag var rätt så irriterad och kände inte för att stanna hemma utan fick den briljanta idén att åka in till Malmö med barnen. Anton ville inte följa med så han var hos några kompisar.

På 50 minuter hade jag duschat, sinkat mig, fixat håret, klätt på mig, bytt 2 bajsblöjor, duschat av Arvid, klätt på båda ungarna, hjälp saga med klädval, packat vagnen, sett till att välling, blöjor, nappar, plånbok och att sommar-åk-kortet var med, satt på Arvid hans jobbigaste "Spiderman-skor", letat rätt på Anton för att säga "hejdå" och gå till busshållplatsen. Puh, svettigt men nöjd var jag!

Vi väntar på tåget någon minut innan det kommer och det är fullt med folk på tåget. På tåget möter jag en väninna och hennes kompis med deras barn. Vi sitter och snackar och har det trevligt. När vi är på väg till slutstationen så kommer det en skum kille in och går förbi. Han stannar upp vid barnen och håller på att äckla sig framför dem. Slickar sig runt munnen och verkar helt knäpp. Jag reagerar och utbrister " Hallå, vad håller du på med?!". Han går sin väg men står och blänger på mig ett tag på andra sidan glasdörren. Jag har irriterat honom...

En annan tjej som såg detta blev upprörd och sa att hon skulle gå av före oss för att kolla var han var och hjälpa oss med vagnarna. Vi går av och vi ser att han följer efter oss. Han går förbi sakta och ger mig en blick.
När han går framför oss så ser vi hur han följer efter tjejer och tanter och försöker rota i deras väskor. Jag bestämmer mig då för att gå in på Kundcentret och säga till vakten. Vi gör detta och berättar även vad han gjort mot barnen på tåget. Killen på kundcentret kontaktar vakten som kommer omedelbart och tar fast honom och även en kompis till honom som verkar minst lika skum.
Efter en kvart så kommer polisen och väktaren kommer fram till mig och säger att polisen vill prata med mig. Väktaren berättar även för mig att killen äcklat sig framför honom och tagit fram sitt könsorgan framför honom.

Plisen pratar med mig och undrar om jag vill göra en anmälan. Men jag svarar "Nej". Jag ville bara bort därifrån med mina barn och känna mig säker.

Vi går omkring på stan ett litet tag och sedan sätter vi oss på en restaurang för att äta sen lunch. Vi halkar in på Build-a-Bear och Arvid får vara med och göra sin egna Build-a-Bear nalle och välja kläder och skor till den. Han är så lycklig när vi går därifrån. Klockan har då hunnit bli så mycket att vi ta bussen till stationen för att hinna med tåget som vi ska ta hem.

Väl på tåget så sätter vi oss och Arvid och Saga leker med nallen. Då kommer det en ny skummis in på tåget. Han sägermed hög och otrevlig röst " Har du ingen pappa till barnen? Va?! Har du inte det?!?!?!" Jag nickar lite fint och tänker att detta är inte sant! Jag vänder vagnen och sättermig brevid Saga och Arvid istället. Allt för att göra det så tryggt som möjligt för oss, men jag känner mig allt annat än trygg.
Mannen stinker, han har nog inte duschat på länge. Det fräter i min och barnens näsa. Arvid säger " Uuäh, vad äckligt!" Jag hoppas då att skummisen inte hör detta.
Sedan sitter denna vidriga person och pratar högt för sig själv, sprutar på någon billig After Shave så det stinker i hela kupén. Sedan börjar han bli aggressiv mot andra som kommer in med gråtandes barn. Han skriker åt barnet att hålla käften och tycker inte att föräldrar idag uppfostrar barn rätt. Han säger högt och tydligt att han har tre barn och dessa barn får minsann stryk varje dag och han förklarar hur han sprakar dem var dag.

Jag tar barnen och vagnen och byter kupé. Jag säger även till konduktören som sedan står och vaktar så han inte kommer i närheten av mig igen.

Hem kommer vi till slut, vilket är så skönt. Men jag undrar vad det är med mig och mina resor? Varför händer alltid det mest konstiga och knäppa saker alltid mig? Är detta ett tecken på att jag ska ta körkort nu? Kanske sitter det någon högre makt där uppe och undrar varför jag är så blåst som inte fattar att jag ska bli vuxen och ta ett körkort så jag slipper alla jobbiga onödiga resor.

Godnatt-åkatågfnatt!

6 kommentarer:

  1. Ja, sånt händer inte när man har egen bil=) Och lugnare är det också, inte samma stress.
    Fy, så obehagliga människor det finns.
    Hoppas att du mår bra och magen växer =)

    SvaraRadera
  2. Tack, vännen :) Det är okej, har börjat få sammandragningar varje dag så det blir nog en tur till MVC i veckan. Men magen växer :)

    SvaraRadera
  3. Hua - vad läskigt med alla knäppisar. Körkort, körkort, körkort! för automatbil och sen bestämmer du vilken bil ni köper nästa gång. OK?

    SvaraRadera
  4. Hej, tänkte bara tipsa om tävingen i min blogg. Veckans blogg, vinnaren går vidare till en månadsfinal och vinnaren där vinner en ny design :)

    //Ewa

    SvaraRadera
  5. Ewa- Var hittar jag din tävling? *Snurrig*
    /Victoria

    SvaraRadera
  6. du verkar till att dra till dej skummisar

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill kommentera!